Tipping Point
How Little Things can Make a Big
Difference
by Malcolm Gladwell
İngilizce kitap genelde okumam, çünkü
ingilizce okumak dürüst olmak gerekirse zordur. Daha yavaş gider,
akıcı olamazsın, bazen yanlış anladığını zanneder tekrar
geriye dönmek zorunda kalırsın.Elinde sözlük takılırsın falan
feşmekan. Ama bir de kitaba kendini kaptırmışsan, anlatılanlar
ilgilini çekmişse, çatpat anladığına da hayret edersen, tüm
zorluğuna rağmen okumak zevk verir.
Gladwell in bu kitabını bilinçli
olarak aldığımı söyleyemem, aslında kitabı okumadan da ne
olduğunu, nasıl olduğunu anlamak biraz zor. Kitabın ismine
baktığımızda bunun bir tür kişisel gelişim kitabı olduğunu
tahmin ediyorsunuz ama okudukça kişisel gelişim kitabı olmadığını anlıyorsunuz.Mesela ilk bölümden okumaya başladığınız da, bir pazarlama kitabı
olduğunu da zannedebilirsiniz. Bir bölüm atlıyorsunuz, suç oranları ile ilgili bir olay, bir bölüm atlıyorsunuz, karizmatik insanlar hakkında bir şeyler bir şeyler.. Bizim yazarlarımızın
yavan kitaplarını okuduktan sonra (şüphesiz küçümseme değil,
ve çok genel olarak da söylemiyorum) bu kitap bir bilgi deryası sanki.
Kitap sürükleyici.Hush Puppies markalı eski moda suit
ayakkabıların nasıl olup da 1 yıl içinde satışlarını 30
binlerden 430 binlere çıkardığ sorusu ile başlayan bu sürürükleyicilik, akademik bir altyapının sade bir dil ve bol örneklerle anlatılmasından doğuyor, kanımca.Yazar Gladwell kitapta farklı alanlarda ki sosyal bilim araştırmalarını
aniden gerçekleşen gizemli sosyal patlamaların ve sosyal salgınların ayrıntılı bir
analizini sunmakta kullanıyor.Ama sıkmadan, sade ve keyifli bir dille.Yazar
Amerikalı olduğu için olayların da Amerika da gerçekleşen
sosyal olayların analizi olmasını yadırgamazsak, Tipping Point
meraklı (Ameriaklı değil- berbat espiri) okuyucuyu kendi içine sürüklüyor.
Özetle bu kitap bize şu soruyu
soruyor: Neden bazı olaylar aniden -bir salgın gibi-epidemic- hızla
ve durdurulamaz bir şekilde büyürken, diğer pek çok girişim
veya olay bu durumu/başarıyı yaşayamıyor? Neden bazı çok küçük
değişimler, çok çok büyük sonuçlara neden oluyor?Yani buna
yazar epidemic ve word-of-mouth demiş, ama nasıl çevirirseniz.
Mesela neden oğlum bak git tuttu da benzer pek çok komik diğer
videolar tutmadı.Mesela neden sosyal medya dedikleri şey, bazı
olaylar ve insanlar üzerinde bir anda -herkesin ilgisini çekiyor,
herkes aynı şeyi konuşuyor- patlama ve salgın gibi bir artış
varken, diğerlerinde yok. Bunun bir formülü var mı? Bu kitap
formülü vermiş abi.
Verdiği sayısız örnekten rastgele –
tabi kitabı karıştırarak- Birkaç örneğe bakalım:
Newyork Bronsville de 1990 lardan 1995
lere kadar geçen sürede frengi hastalığı nasıl yüzde 500 lük
bir artışla bir salgın haline geldi? O bölgenin özelliği neydi?
Amerika nın kurtuluşunda meşaleyi
yakan ilk direnişin başladığı geceden bir önceki gün, İngiliz
kolonilerinin ertesi gün bir saldırı planında olduğunu bir gece
içinde sabaha kadar at üstünde tanıdığı tüm kapılara giderek
başlatan Paul Revere, bunu nasıl başardı?
Susam Sokağı nasıl tuttu?
New York da suç oranları nasıl bir
yıl içinde ani bir düşüş pranı ile azalmaya başladı?
Air Walk markası nasıl oldu da tüm
gençlerde hızlı bir trend halinde popülerlik kazandı?
Sigara nasıl oldu da hızlı bir
şekilde gençler arasında yayılıyor?Sigaranın diğerleri
üzerinde hızlı bir şekilde yayılmasında önemli bir etkisi olan
sınıfın popüler “cool” gençlerinin ortak özellikleri nedir?
(Eysenks, şöyle demiş: “more sexually precocious,greater need to
opposite sex”, bir de şu sonucu çıkarmışlar, sigara içenler,
içmeyenlere göre kendilerine karşı daha dürüstler)
Micronesia adalarında 1960 ların
başında çocuklarda intihar oranları nasıl hızla
arttı?(normalden 5 kat daha fazla)S
Sihirli rakam 150 nin anlamı nedir?Bir
fabrikada çalıştırılması gereken maksimum kişi sayısı
kaçtır?
Aslında Gladwell bu işin sırrını
da anlatmış ve üç kural vermiş:Salgının üç kuralı olarak.
1- Power of the Context ( Bu içeriğin
güçlü olması anlamında)
2- Stickiness (yapışkanlık- fikrin
iyi anlatılması/taşınması ya da fikrin akılda kalması)
3- Law of Few ( Salgını yayabilecek
derece de özgün özelliklere sahip, karizmatik, bilgin
bağlayıcıların devrede olması)
Örneğin Baltimore da frengi
hastalığının yayılmasıyla ilgili yapılan bilimsel araştırmada,
salgın haritaları çıkarılmış ve salgının suç oranlarıyla
birlikte paralel gelişen Birkaç bardan yayıldığı tespit
edilmiş. Bu barlara gelen insanlardan 5-10 tanesinin seks yapma
oranın diğerlerine göre o kadar fazlaymış ki, aslında salgını
bu insanların çıkarmış olduğu ortaya çıkmış.Peki bu beş on
insanın ortak özelliği neymiş? Connector olmaları*yani her
çevreden tanıdıklarının olması, genç kızları iki kaykay
hareketiyle etkileyecek, artistik özelliklere sahip olmaları vs
gibi.
Veya Paul Revere nin de aynı şekilde
hem bir Connector hem de bir Maven (bilgi toplayıcı- her şeyden
haberi olan insanlardan bahsediyor- olması.
Tabi böyle bir özet işi
basitleştiriyor, ama şunu söylemek lazım: kitabı ağzınız açık
okuyorsunuz, ve verdiği belki 100 den fazla olay örneğinde hep
aynı tezini kuvvetlendirecek bilimsel araştırmalara yer vermiş.ben
diğer kitaplarını da okuyacam bu çakalın, size de tavsiye
ederim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder